Dla rodziców

 WYPRAWKA DO PRZEDSZKOLA

ARTYKUŁY HIGIENICZNE:

  • ręcznik papierowy-3opakowania

  • chusteczki higieniczne-3 pudełka

  • mokre chusteczki-3 opakowania

szczoteczka, pasta do zębów, kubek-podpisane imieniem i nazwiskiem dziecka

 

ARTYKUŁY SZKOLNE

  • papier xero

  • klej-6 szt.

  • kredki drewniane grybe-2op.

  • kredki świecowe

  • pastele 12 kolorów

  • farby 12 kolorów

  • plastelina szkolna 12 kolorów

  • flamastry 12 kolorów

  • blok techniczny biały A4, A3

  • blok techniczny kolorowy A4, A3

  • blok rysunkowy biały A3

  • blok rysunkowy kolorowy A4, A3

  • bibuła 4 kolory

 

RZECZY NA ZMIANĘ

Podpisany worek na kapcie, podpisany worek z bielizną osobistą na zmianę ( majteczki, skarpetki, spodnie, podkoszulka, bluzka)

  • fartuszek na zajęcia plastyczne

 

LEŻAKOWANIE

poszewka podpisana imieniem i nazwiskiem dziecka, poduszka, prześcieradło z gumką, kołderka lub kocyk, pidżama ( spodnie i bluzka)


PORADY I WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECI KORZYSTAJĄCYCH

Z KOMPUTERA I INTERNETU – „BEZPIECZNY INTERNET”

 

Oto rady dla rodziców dzieci korzystających z komputera (według pedagoga Andrei Braun):

  • Do ukończenia szkoły podstawowej dzieci nie potrzebują w pokoju własnego komputera – w ten sposób rodzice lepiej nadzorują korzystanie z komputera rodzinnego.

  • Nieodpowiednie jest korzystanie z komputera przez dzieci przed ukończeniem 4 roku życia.

  • Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym powinni uczestniczyć w wyborze i instalacji programów edukacyjnych, gier czy też aplikacji do korzystania z poszczególnych usług sieciowych.

  • Podczas wspólnych sesji rodzice powinni wspierać dziecko i wyjaśniać mu, do czego dany program służy i jak z niego korzystać. Mogą sprawdzić, czy program odpowiada zasobom wiedzy dziecka.

  • Wybierając programy dla dzieci, rodzice powinni zawsze zwracać uwagę na podaną propozycję wiekową.

  • W celu ograniczenia czasu przeznaczonego na zabawę i naukę można w przypadku starszych dzieci nastawić budzik służący jako sygnał akustyczny lub sięgnąć po specjalne programy dokontroli rodzicielskiej.

  • Czas spędzany codziennie przy komputerze nie powinien przekraczać:

  • dla dzieci w wieku przedszkolnym: 20-30 minut,

  • dla dzieci w wieku szkolnym: 1 godzny,

  • dla dzieci od 12 roku życia: 1,5 godzny.

  • Odległość oczu dziecka od ekranu powinna wynosić 80 cm.

  • Dzieci nie powinny w ogóle dotykać ekranu monitora.

  • Dzieci powyżej 7-8 roku życia mogą korzystać z internetu pod nadzorem rodziców.

  • Dla dzieci mających problemy dysgraficzne (brzydkie pismo) interesujące może być pisanie na komputerze referatów, wypracowań, listów.

  • Jeśli dziecko codziennie ogląda telewizję i korzysta z komputera, czas przeznaczony na te czynności ogółem nie powinien przekraczać:

  • dla przedszkolaka: 0,5 godziny,

  • dla dziecka w szkole podstawowej: 1,5-2 godzin.

 

W celu skutecznej ochrony dziecka przed niebezpieczeństwami i zagrożeniami związanymi z wykorzystaniem internetu ważne jest, aby rodzice brali pod uwagę poniższe wskazania, które zostały opracowane i udostępnione przez Fundację Dzieci Niczyje w ramach akcji „Dziecko w sieci” - http://www.dzieckowsieci.pl

 

1. Odkrywaj internet razem z dzieckiem.

Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z bogatą ofertą internetu. Odkrywajcie wspólne jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron.

2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w internecie.

Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych sieciowych znajomości. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w internecie ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić mu krzywdę. Rozmawiaj z nim o zagrożeniach czyhających w internecie i sposobach ich unikania.

3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w sieci.

Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi pozanymi w ten sposób może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie w towarzystwie przyjaciół, dorosłych i zawsze po uzyskanej zgodzie rodziców.

4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podawania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może nieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego adresu i numeru telefonu.

5.Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w sieci.

Wiele dzieci używa internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internaucii powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka

Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach, by wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, gdy coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.

Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w internecie. Nasze działaniaw tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, czatów, e-maila itp.

8. Zapoznaj dziecko z netykietą – Kodeksem Dorego Zachowania w Internecie.

Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc i w internecie, takie reguły obowiązują: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa it. (zasady netykiety znajdziesz w serwisie oraz na stronie http://www.sieciaki.pl).

9. Poznaj sposoby, w jakie z internetu korzysta Twoje dziecko.

Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w sieci. Staraj się poznać tych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem internetu. Ustalcie zasady korzystania z sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

10. Do ograniczenia niebezpiecznych treści używaj specjalnego oprogramowania.

Dzięki temu będziesz mógł np. pozwolić dziecku na swobodne korzystanie ze stron WWW, a w przypadku gdy któraś z nich będzie nośnikiem niebezpiecznych treści, zostanie natychmiast zablokowana. Opisane metody pozwolą również na blokowanie wybranych programów, gier i usług sieciowych.1

 

BIBLIOGRAFIA

  1. Braun A., Czy dzieci muszą mieć wszystko? Drogi wyjścia ze spirali konsumpcji. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Jedność, Kielce 2004.

  2. Danowski B. Krupińska A. „Dziecko w sieci”, Wydawnictwo Helion 2007

  3. http://www.dzieckowsieci.pl

 

Opracowała: Manuela Wajs


LIST DO RODZICÓW

Szanowni Państwo!

 

         Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania. Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka

z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole, to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

         Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły.

         O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać zarówno, my nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.

 

10 POWODÓW DLA KTÓRYCH WARTO CZYTAĆ DZIECKU KSIĄŻKI

1. Czytanie książek zacieśnia więź między rodzicami, a dzieckiem. Dziecko wsłuchane jest w głos rodzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.

2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?

3. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania.

4. Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.

5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.

6. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas. W dziecięcym życiu są momenty, kiedy dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowanym głosem jest niezastąpiona.

7. Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serię książeczek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.

8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.

9. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.

10. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem. Kłótnia

z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

 

         Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną biblioteczkę. Niech to będzie półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – bajki). Nie musimy kupować drogich książek. Możemy ich poszukać na kiermaszach czy w antykwariatach. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, kupmy mu książkę. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją

z rodzicem.

         Pamiętajmy – nie czytamy nie dlatego, że biedniejemy, lecz biedniejemy dlatego, że nie czytamy. Pamiętajmy również o tym, że istnieją biblioteki, w których na dzieci czeka wiele wspaniałych książek. Brytyjczycy uważają, że intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłodszych lat, jest o 30% szybszy niż dzieci, którym rodzice nie czytają. Czytajmy dzieciom i zróbmy wszystko, aby w przyszłości same czytały.

 

10 PRZYKAZAŃ DLA RODZICÓW, KTORZY CHCĄ, ŻEBY ICH DZIECI CZYTAŁY

1. Rozmawiaj z dzieckiem.

2. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia.

3. Kup dziecku czasopismo dla dzieci.

4. W księgarni wybieraj książki wspólnie

z dzieckiem.

5. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki.

6. Kontroluj, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem czy komputerem.

7. Rozwiązuj z dzieckiem krzyżówki, rebusy, zagadki.

8. Stwórz dziecku jego własną biblioteczkę.

9. Czytaj dziecku przynajmniej przez 10 minut dziennie.

10. Pamiętaj- szkoła ci pomoże.

 

         Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Nie rodzimy  czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.